Tips voor toekomstig hybride werken

In de afgelopen maanden hebben we veel ervaring opgedaan met hybride werken. Hoewel hybride werken weer even van de baan lijkt, nu het huidige devies opnieuw ‘thuiswerken, tenzij’ is, blikken we ook graag vooruit en delen we onze lessen met betrekking tot het zoeken naar een passende mix tussen online/thuis werken en fysiek/op kantoor werken.  

Hybride werken is méér dan hybride vergaderen. Het is een manier van werken waarbij de opgave van teams/organisaties bepalend is voor de keuze in hoe, wanneer, waar en met wie samen te werken. Tegelijkertijd biedt het mogelijkheden om de manier van werken aan te laten sluiten bij persoonlijke situaties en voorkeuren. De digitale middelen en fysieke faciliteiten die hierbij beschikbaar zijn, worden in een optimale mix ingezet om on- en offline, synchroon en asynchroon, individueel en samen, optimaal te kunnen werken. 

Hybride werken: zes tips samengevat

We hebben voor u vanuit onze ervaringen en door literatuurstudie een aantal belangrijke tips op een rijtje gezet. Smaakt dit naar meer of heeft u vragen? Neem gerust contact met ons op!

  1. Begin bij de opgave, werk vanuit de bedoeling. Hybride werken biedt kansen voor het opgavegericht werken. De opgave staat immers centraal en vormt het vertrekpunt voor de afspraken die met het team gemaakt worden over wie wanneer waar werkt. Wat heeft het team met elkaar te doen, aan welke opgave werken ze en wat betekent dat voor wat er online kan of fysiek moet. Met name brainstorms, overleggen waarbij innovatie op de agenda staat, blijken zich slecht te lenen voor online overleggen. Oftewel voorkom de reflex om een ‘smalle’ afspraak te maken over zoveel dagen op kantoor en afspraken over vergoedingen.
  2. Kijk naar het geheel van het team en begin niet bij individuele wensen. Kylian Wawoe schreef een interessant boek waarin hij zegt dat je moet kijken naar wat ‘de kudde’ nodig heeft. Hoe is de samenstelling van het team? Nieuwe mensen hebben namelijk veel meer dan ‘oude rotten’ nodig dat ze fysiek op kantoor kunnen zijn én daar collega’s ontmoeten. Het onboarden van nieuwe mensen vraagt veel meer aandacht en bewuste keuzes dan eerst.
  3. Stuur op hoe er op kantoor gewerkt wordt, alleen aanwezig zijn is niet genoeg. Organiseer dat collega’s ook tijd hebben om zonder agenda of afspraak anderen te ontmoeten, voorkom de situatie dat mensen fysiek wel op kantoor zijn maar feitelijk de hele dag in online vergaderingen zitten met anderen.
  4. Bewaar hybride bijeenkomsten voor uitzonderingen en noodgevallen, maak er geen standaard van. Maak duidelijk onderscheid in soorten overleg en kies wat zich leent voor online (iedereen online, de bulletpoints overleggen) en waar fysiek aanwezig zijn echt wat toevoegt. Stel daar fysiek aanwezig zijn verplicht en zorg voor een goed programma / werkvormen / een omgeving die ook recht doet aan wat je wil bereiken.
  5. Besteed aandacht aan ‘reboarden’, in teams kunnen haarscheurtjes ontstaan zijn (beeldvorming, subgroepjes, onuitgesproken irritaties) die nog aandacht vragen om ervoor te zorgen dat teams niet uit elkaar vallen maar een goede doorstart kunnen maken.
  6. Let op alle 4 B’s: focus je niet alleen op bytes en bricks, hoe belangrijk die ook zijn. Technologische ondersteuning om goed thuis en online te kunnen werken is onontbeerlijk. Besteed daarnaast volop aandacht aan behaviour en belonging, wat verwacht je van hoe medewerkers zich gedragen en wat is er nodig om de verbinding tussen de teamleden goed te houden of te stimuleren.

Magazine 22

Oost west, thuis best...?!

Magazine 22

Een Kerstcadeautje...

Magazine 22

Op afstand leren en ontwikkelen

Magazine 22

Leven en werken in de tussentijd

Magazine 22

Nieuws van het front

Magazine 22

Investeer in verbinding met de Team-adventskalender