Een boekje, een spel, een routekaart. Jaarlijks publiceren we iets, waarmee we onze visie
op één aspect uit ons werkterrein of onze werkwijze speels en bondig beschrijven
of onze werkwijze illustreren.
Routekaart voor veranderen
Verandering is er altijd en van alle tijden. Het is een proces van ontregelen, inspireren, structureren, organiseren en handelen. Op onze ‘Routekaart voor veranderen’ staat een overzicht van de belangrijkste tips en modellen om door het veranderbos te bewegen.
Leiderschapsspel
Het spel Spelen met Delen is een spel dat je met je collega’s kunt spelen en dat verbindt, verrast en verdiept. In een speelse en luchtige vorm beantwoord je verdiepende en soms prikkelende vragen over jouw leiderschap en jouw team.
Leren van de Toekomst
In 2020 vieren wij het 30-jarig bestaan van Ardis. Een moment dat ons met een zekere trots vervult: 30 jaar bouwen aan een bureau dat een gewaardeerde plek inneemt binnen de Nederlandse advies- en ontwikkelpraktijk.
Anders dan Anders (68 pag)
Ons traditionele jaarboekje heeft ditmaal een spannend thema: omgaan met verschillen tussen mensen er tegelijkertijd voor zorgen dat ondanks al dat veschil, iedereen er volledig bij hoort.
Werkdruk - Werkgeluk (88 pag)
Werkdruk en Werkgeluk hangen nauw samen: wie te veel werkdruk heeft, zal minder werkgeluk ervaren. En wie veel werkgeluk ervaart zal meer werkdruk aankunnen.
Richting & Ruimte (60 pag)
Van een tijdperk vol veranderingen, gaan we naar een verandering van tijdperk. Anders denken over organiseren is nodig en omvat ook anders omgaan met mensen en hun drijfveren en capaciteiten.
In de pas, uit de pas (68 pag)
Dit boekje heeft als thema de dynamiek tussen Politiek en ambtenaar. Het gaat specifiek in op de drie perspectieven van waaruit je naar maatschappelijke vraagstukken kunt kijken en over het 'schakelen' tussen die perspectieven.
'Zoo nieuwe stijl' (60 pag)
In de traditie van de Ardis boekjes gaat de fabel dit keer over een dierentuin die voor een majeure verandering staat: van aanbodgericht naar klant- of vraaggericht werken!
Ik zie, ik zie... (56 pag)
Het thema van dit boekje betreft één van de basiselementen van ons vakgebied: feedback. Zonder feedback wordt leren lastig, zo niet onmogelijk. Aan de hand van de traditionele fabel, beschrijven we een werkwijze die ons helpt feedback systematisch te verzamelen en terug te geven: de 360° feedback.
Het konijn uit de hoed (64 pag)
Het onderwerp van dit cahier is Het Nieuwe Werken omdat we het actueel en fascinerend vinden. Vanuit onze ervaring in de adviespraktijk en beschikbare literatuur hebben we de belangrijkste elementen van Het Nieuwe Werken en Het Resultaatgerichte Werken en de invoering hiervan voor u op een rij gezet.
Tijd voor talent (72 pag)
Het onderwerp van dit cahier is talent. Zowel het talent dat de individuele werknemer kenbaar en inzetbaar maakt als het talent dat de organisatie nodig heeft om succes te realiseren. We bekijken dit thema vanuit verschillende 'posities' binnen de organisatie: de top, de midden-managers en de individuele medewerker.
Hoe een koe een haas... (64 pag)
Het thema van dit cahier is 'Leren op de Werkplek'. Ook dit keer kozen we voor een fabel als verhaalvorm. In het tweede deel van dit cahier beschrijven we de belangrijkste factoren van het leren op de werkplek.
De rode zebra (54 pag)
Leiderschap is een zeer breed onderzocht en besproken begrip. Er is ook veel over te zeggen en op aan te merken! Uit de antwoorden van honderden cursisten, aangevuld met onze eigen ideeen en ervaringen, alsook veel literatuur, komen wij tot enkele belangrijke thema's die het leiderschap vorm en inhoud geven.
Thema's voor teams (56 pag)
Hoe teams tot topprestaties komen is het centrale onderwerp van dit cahier. We schetsen een viertal kernthema's die zeer bepalend zijn voor het goed functioneren van een team.
Als ik u was... (52 pag)
Dit cahier gaat over de veranderende rol en positie van de interne adviseur. Het gaat over mensen die al jarenlang vanuit een duidelijk vakgebied hun werk doen en nu gevraagd worden om de functie van 'adviseur' op te pakken.
Daarom Ik (48 pag)
Met dit cahier beogen we een onderscheidende bijdrage te leveren aan de loopbaanperspectieven van professionals in grote en middelgrote organisaties. Het komt erop neer dat mensen met 'gewoon' werk moeten leren om buitengewoon te presteren.
Blinde reflexen (51 pag)
In dit cahier leert u uw organisatie op een andere manier kennen. Tegenover de denkwijze dat gedrag bepaald wordt door kenmerken en vaardigheden van de individuele leidinggevende, zetten we de denkwijze dat gedrag ook in sterke mate wordt bepaald door de positie die mensen in een organisatie innemen.
Verdieping, vernieuwing en verbinding (38 pag)
Dit cahier gaat over de kenmerken van professionals en experts en over manieren om hun ontwikkeling te optimaliseren. Er zijn duizenden boeken verschenen over managen, maar weinig is te vinden dat dieper ingaat op de rol van de professional binnen de organisatie.
Regie, rollen en rendement (88 pag)
In onzekere economische tijden is de ontwikkeling van individu en organisatie geen vanzelfsprekendheid meer. Deze tijden zetten aan tot herdefiniëring van doelen en tot vernieuwing. Meer nadruk op resultaten dwingt ons om scherper naar de kern van zaken te kijken. Wat is er nodig, wat moeten we doen en hoe pakken we het aan zodat het oplevert wat we willen?
Over de grenzen van ontwikkeling (109 pag)
De inhoud van deze cahier: Tot op heden nemen trajecten rondom competentiemanagement een belangrijke plaats in binnen de opdrachtenportefeuille van Ardis.
Consequenties van Competenties (106 pag)
Deze elfde editie in onze traditie van jaaruitgaven kan gezien worden als een vervolg op 'Het Slot en de Sleutel'. We gaan dieper in op mogelijkheden van sturing van het proces van CM in de organisatie.
Over het slot en de sleutel (84 pag)
Competentiemanagement (CM) is het centrale thema van deze uitgave. Wij zien CM als een methode en een proces om organisatieontwikkeling op gang te brengen door gericht te sturen op de ontwikkeling van competenties van individuele medewerkers. In het eerste deel beschrijven we drie niveaus waarop CM zich afspeelt.
Tussen Mythe en Moeite (95 pag)
Ontwikkelen van medewerkers en gehele organisaties komt steeds meer in het teken van veranderen te staan. Veelal worden opleidingstrajecten ingezet om medewerkers en management te leren op een andere wijze te werken. Maar het 'kunnen' alleen is niet genoeg.
Helaas, dit boekje is niet meer leverbaar
Alles van Waarde (83 pag)
In alle processen waarin keuzes, richting en identiteit een rol spelen, vormen waarden de basis. Wij zien waarden als richting- betekenisgevers. Zowel op individueel- als op organisatieniveau.
Helaas, dit boekje is niet meer leverbaar
Groeien en stapelen (95 pag)
Teams, teams, teams. Mogen we nog individueel werken of gaat werkelijk alles in team-verband?
Danspartner of muurbloem? (95 pag)
Bij mobiliteit en flexibiliteit gaat het niet alleen om de beweging van de individuele medewerker. Het gaat om een gecoördineerde beweging, een dans van alle spelers in de organisatie.
Helaas, dit boekje is niet meer leverbaar
Leren en laten Leren (94 pag)
Leren om te overleven, leren omdat het leuk is. Tussen die twee uitersten beweegt het leren en opleiden in organisaties zich.
Loopbaan als thema (83 pag)
Flexibele organisaties hebben behoefte aan flexibele medewerkers. De baan voor het leven bestaat niet meer en de tijd dat de organisatie middels 'management development' centraal sturing gaf aan carrières is ook voorbij. Medewerkers moeten nu zelf sturing geven aan hun loopbaan.
Helaas, dit boekje is niet meer leverbaar
Wat is de kwaliteit van uw diensten (83 pag)
Kwaliteit is een begrip dat de afgelopen jaren een centrale plek is gaan innemen in de bedrijfsvoering, strategie en marketing van nagenoeg iedere organisatie. Dat geldt voor producten, maar zeker ook voor diensten. Onze visie op dit onderwerp vindt u beknopt en helder in kaart gebracht.
Bestelformulier
De Routekaart voor veranderen is gratis.